Vipassana meditatie

Vipassana meditatie en bewustzijn

Ontwikkelen van bewustzijn
Vipassana meditatie is een bewustwordings-meditatie voortkomend uit de Boeddhistische Theravada traditie. Een traditie die kort na het overlijden van de Boeddha ontstond. Het is een eenvoudige meditatie, die een ieder kan ondersteunen bij het bewust maken van: voorkeur, afkeer en onwetendheid. In het boeddhisme worden deze drie genoemd: hebzucht, haat en begoocheling. Deze drie neigingen leiden tot lijden, heeft de Boeddha gezegd. Dat is een zinvolle richtlijn voor je dagelijks handelen.

De toepassing van Vipassana meditatie
Heel concreet gaat deze richtlijn over de vele oordelen, plaatjes, vooropgezette idee├źn die een mens kan hebben, over hoe zijn/haar leven, een ander, of de wereld er uit zou moeten zien. Dat leidt tot spanning, teleurstellingen en vaak eisen aan jezelf en anderen. Deze richtlijn geeft tevens een aanwijzing voor wat wel tot geluk leidt, namelijk het beoefenen van bewustzijn: het volledig aanwezig zijn. In het Hier en Nu zijn, zoals bijvoorbeeld Eckhart Tolle benadrukt. Vipassana is tot op heden de basis van veel andere meditatie-vormen. Ook moderne methoden zoals Mindfulness maken gebruik van Vipassana-technieken.

Hoe gaat het in z’n werk
Iedere dinsdagmorgen, met uitzondering van de schoolvakanties, biedt Levensrijk van 9.00 uur-9.30 uur de mogelijkheid in een groep te mediteren. Er is altijd een korte uitleg over de Vipassana. Vervolgens doen we een paar stretchoefeningen, en dan de stilte-meditatie gedurende zo’n 20-25 minuten. Deze meditatie kan je op een meditatiekussen, of stoel al zittend doen. Mensen noemen vaak dat ze zich daarna rustiger voelen, of bewuster van hun interne onrust. Wanneer deze meditatie een of meerdere keren per week wordt gedaan, ontstaat er meer innerlijke rust, meer ontspanning, vaak ook meer begrip en geduld voor zichzelf. Op langere termijn kan de concentratieboog vergroot worden, is er meer emotionele stabiliteit, en kan de levensvreugde toenemen.